Як підтримати людину, яка повернулася з полону: важливі поради
Серед наших друзів, рідних і колег є ті, хто повернувся з фронту, а хтось пережив жахи полону. Дехто досі залишається в неволі, і їхні сім’ї чекають на омріяну зустріч. Але важливо пам’ятати: полон змінює людину. Те, як ми спілкуємося, як проявляємо підтримку та емпатію, має значення.
Спробуймо змоделювати ситуацію. Ви випадково зустріли колегу, який півтора року був у полоні. Як варто діяти?
Привітатися, спитати, як справи, коли планує повернутися до роботи, поговорити про буденні речі – новини, погоду, спільних знайомих.
Міцно обійняти, адже в полоні до нього навряд чи ставилися з теплом.
Зменшити значущість пережитого, щоб полегшити людині прийняття цього досвіду, і водночас поставити запитання, щоб вона могла виговоритися.
Дізнатися, який варіант правильний, можна в інтерактивному симуляторі https://osvita.diia.gov.ua/simulators/people-with-war-experience-dignity-interaction-sign-language?fbclid=IwY2xjawIX8vhleHRuA2FlbQIxMAABHdyPuUelXJeeXLVL7Rvsqxw4TWQFxYGnM8FqIATgGqigIuafiTlGolQu_A_aem_3vbkEvaFJ0ykiACsnhXMUQ до освітнього серіалу «Люди з досвідом війни. Гідність. Взаємодія» на платформі Дія.Освіта.
Те, що здається природним, не завжди є коректним. Наприклад, обійми без дозволу можуть порушити особисті кордони та викликати тривожні спогади. Варто уникати надмірної жалості чи героїзації – бачити передусім людину, а не лише її травматичний досвід.
Краще говорити про сьогодення, питати, як зробити розмову комфортнішою. Теми війни та полону не варто порушувати першими – людина сама вирішить, коли буде готова ділитися. Якщо ж вона почала розповідати, важливо слухати без оцінок і не ставити провокативних запитань, які можуть завдати болю.
Перегляньте освітній серіал https://www.youtube.com/playlist?list=PLC_UdmXsjq2cmhdcmKr2lQZ_TUFiawxA3, пройдіть симулятор, навчіться взаємодіяти з повагою. Чуйність і вміння підтримати – це те, що зараз об’єднує нас і робить сильнішими.
Освітній серіал створено за ініціативи Міністерства цифрової трансформації України в межах комунікаційної кампанії «Ти як?» Всеукраїнської програми ментального здоров’я, ініційованої Оленою Зеленською.
Проєкт є продовженням «Довідника безбар’єрності» (https://bf.in.ua) – гіда з коректної комунікації, створеного в межах ініціативи першої леді «Без бар’єрів».
Реалізовано за підтримки Координаційного центру КМУ / Mental Health UA, ГО «Безбар’єрність» та Visa, учасниці спільноти «Бізнес без бар’єрів».